Výživa a imunita

14.10.2020

Výživa a imunita

V dnešní covidové době je spoustu strachu a nejistoty, změn a obav o zdraví. Pojďme naši energii přesměrovat na to, jak vypevnit naši imunitu a co udělat pro sebe tak, aby se naše uměla bránit případné infekci či infekce proběhla rychle a měla lehký průběh.

Je známo, že v našem střevě se tvoří až 80% naší imunity. Proto je dobré mít střevo v pořádku. Důležité pro zdraví střeva je pravidelné každodenní vyprazdňování, pitný režim a dostatek probiotik a vlákniny ve stravě. Proto bychom měli sníst či vypít jeden zakysaný mléčný výrobek typu kyška, acidofilní mléko či kefír, jogurt. Dobré probiotikum je také kysané zelí, naše babičky to věděly:-) či kimči, nakládaná zelenina, kterou si můžeme udělat i doma. Vlákninu bychom měli mít v množství 30g/den. Hodně vlákniny mají luštěniny, zelenina a ovoce. Jezte zeleninu ke každému jídlu (vařenou, na páře, dušenou, pečenou v troubě atd).

Z vitamínů je nesmírně důležitý vitamín D. Působí na řadu funkcí v lidském těle a má obrovský vliv na imunitu. Nyní na podzim, kdy je už nedostatek slunečních paprsků je dobré si zakoupit vit. D v lékárně či nechat předepsat od lékaře kapičky Vigantol. A víte jak získávali vitamín D naši předci? Kromě toho, že pracovali na polích a měli ho tedy v létě ze sluníčka, tak v zimě - a teď se podržte- ze sádla. Jedna jediná lžíce sádla obsahuje až 1000 m. j. vit. D!

Dále je důležitý vitamín A, který podporuje dobrou funkci sliznic. Sliznice jsou vstupní bránou infekce do organismu (oči, ústa, nos). Velké množství vitamínu A obsahují játra, nemusíte se bát škodlivin v nich. Toto je překonané, játra jsou důležitou zásobárnou živin a pokud si je dáte jednou za 14 dní, vitamínu A máte právě tak akorát na ony dva týdny. Játra či játrová paštika mají tolik vitamínu A, že se proto nedoporučuje těhotným ženám, těm je v poradně vysloveně zakazuji. Hodně vitamínu A obsahují také dýně, růžičková kapusta, mrkev, vejce, batáty - vit A je rozpustný v tucích, nezapomínejte přidat trochu oleje či tuku!

Známý je vitamín C, je důležité mít alespoň trochu vit. C v každém jídle, tělo ho neumí skladovat. Výborným zdrojem vitamínu C jsou například papriky.

Určitě bude dobré když přidáme B komplex a zinek, ten brání replikaci (množení) virů.

Z dalších doplňků jsou vhodné betaglukany (stačí šálek ovesných vloček denně) a omega 3 (ryby, chia semínka, vlašské ořechy).

Imunitu je dobré kromě výživy posílit spánkem. Ten by měl trvat nejméně 7-8h. Podpořit dobrý spánek můžeme úplnou tmou (jen v naprosté tmě se nám tvoří hormon melatonin), dobré jsou závěsy blackout, které nám úplnou tmu vytvoří. Vypnout veškerou elektroniku, digitální budíky dát úplně pryč, mobily na režim letadlo. Je dobré chodit spát ve stejnou dobu, aby si tělo zvyklo. Na spaní nám pomůže meduňka, lípa či třezalka. Alkohol před spaním moc nedoporučuji, rychle se po něm usne, ale spánek není kvalitní, budíme se. Na odvykací kůry je dobrý kořen kudzu.

Dále je důležitá hydratace organismu, z toho důvodu, aby nebyly vysušené sliznice., které jak jsme si již řekli, jsou vstupní branou infekce do organismu. Nejlepší je voda. Můžeme si vypočíst kolik potřebujeme litrů vody na den, je to 30ml/kg váhy těla. Tedy člověk vážící 70kg má potřebu vody cca 2,1l vody na den, s přihlédnutím k jiným podmínkám - při sportu a teplu samozřejmě více. Důležité je vodu popíjet průběžně po celý den, ale ne najednou větší množství. Dobré je si dát flašku či karafu s vodou na stůl a máme přehled kolik jsme (ne)vypili.

Výborné je otužování, 98% respondentů při jedné studii uvedlo, že se otužováním zbavili řady nemocí například alergií, problémů se štítnou žlázou, depresí atd. Další výhodou jsou pocity euforie. Milou informací je, že pokud se začneme sprchovat denně studenou vodou, nejenže posílíme významně imunitu, ale ztratíme na váze za rok až 4kg! Dobré je začít postupně a pomalu.

Zkusit můžeme i klíčky. Jsou významnou zásobárnou vitamínů. Například lžíce klíčků ředkvičky vydá cca za 30kusů ředkviček. Klíčky brokolice zase obsahují protirakovinný sulforaphan. Klíčky alfaalfa snižují množství kyseliny močové, tedy DNU a klíčky všeobecně přispívaji k lepší kondici a vitalitě. Koupit si můžete buď klíčící nádobu nebo jen tak jednoduše namočit semínka a potom je párkrát za den proplachovat na obyčejném cedníkuJ. Toto ocení zejména děti, které baví sledovat jak se klíček vyvíjí.

V neposlední řadě je potřeba zidealizovat svoji váhu, protože obézní jedinci mají mnohem horší průběh infekce covid.

Nezapomeňte na pozitivní veselou mysl, afirmace a vizualizace. A pamatujte, že nejlepší věci v životě jsou zadarmo: spánek, smích, přátelé, láska, slunce, vzduch, úsměv J.

Nejnovější články na našem blogu

Přečtěte si, co je nového

InBody 270 používaný v mé poradně oceňují klienti k přehlednému zobrazení jak na tom jejich tělo je. Často používané BMI se používá jako zvyklost a hodně lidí neví, že pokud budeme mít například dva jedince se stejnou váhou, jeden může mít váhu ve svalech a druhý v tuku při stejné váze. A tito dva lidé budou mít BMI stejné. A...

Jak zhubnout břicho je další z nejvíce frekventovaných otázek žen. Pokud chceme zhubnout břicho, musíme zhubnout tuk nejenom po celém těle, ale přihlédnout i k tomu, zda nejsme v chronickém stresu. Pokud jsme totiž ve stresu, tělo produkuje hormon kortizol, který posouvá tukové buňky z jiných částí těla do oblasti břicha a vytváří jakýsi val či...

Při tématu jak zhubnout je dobré pamatovat také na psychologické aspekty. Zdravá výživa, zdravý životní styl, zdravý jídelníček a dietní jídla jsou vaši kamarádi a přesto to někde drhne? Netrpíte náhodou emočním hladem, přejídáním či nekontrolovanou chutí k jídlu? Pojďme se na jednotlivé aspekty podívat podrobněji.